Gå tilbake til hjemmeside
Stem på oss på Dykkesiden.com!
          >> Tilbake til hovedside
Kontakt oss
It is currently Mon Sep 06, 2010 6:09 pm

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: utligning
PostPosted: Fri Mar 28, 2008 4:09 pm 

Eg har et problem når det gjelder å utligne. Sad Eg vet hvordan du gjør det og sånn. Men eg får vondt i ørene uansett. Er det noen som har noen tips eller gode råd. Question Kan det være trange øreganger?

Report this post

Profile Email  
Reply with quote  
 Post subject: Re: utligning
PostPosted: Fri Mar 28, 2008 9:08 pm 

Hei!

Har du utligningsproblemer over vann også?

Når du dykker nedover i dypet er det viktig å være tidlig ute med utligningen, ellers så må man trykke unødvendig hardt, og det kan føre til skader på ørene...

Det kan jo selvfølgelig være det at du har problemer med bihulene dine også... sjekk ut muligheten for å bruke et nesehorn(?) hehe... sjekk bilde.

Image

Jeg pleier dessuten å fylle øregangene med vann så fort jeg hopper i havet. det gjør det også litt lettere å utligne.

LYKKE TIL!

Report this post

Profile Email  
Reply with quote  
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 2:30 am 
Jeg har også problemer med utligning. Jeg klarer som regel og utligne normalt hvis jeg retter hodet og kroppen litt opp mot overflaten. Men dette er lite gunstig i forhold til dykket. Jeg bruker altformye luft og tid på dette hver gang jeg skal utligne på vei nedover til dypet.

Fant noen tips på nettet:
Bla. at du skulle prøve og utligne mens beina var ned mot bunnen og hodet mot overflaten. Fordi at når kroppen er opp ned, så strømmer det mye blod til hodet og øregangene hovner litt opp. Dette kunne være nokk til at enkelte fikk problemer med utligning. ( Men dette fungerer dårlig iforhold til fridykking og er sikkert mer beregnet til apparatdykking)

Ellers kunne det være mye ørevoks i øret som lagde problemer. Og de annbefalte øreskylling hos en lege.

Ett annet tips var også å bruke nesespray eller dråper en halvtime før dykket. Dette skulle senke hevleser i øregang og fjerne slim, slik at utligning ble lettere. (Men, jeg mener og ha lest her på frivannsliv at nesespray ikke er så gunstig å bruke. Husker ikke hvorfor)

Håper det er noen andre her som har flere gode tips!!

Report this post

Reply with quote  
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 8:50 am 

Anonymous wrote:
jeg mener og ha lest her på frivannsliv at nesespray ikke er så gunstig å bruke. Husker ikke hvorfor

Jeg mener å huske at det har å gjöre med at det er stoffer i nesespray som gjör at pulsen öker.... ?

Report this post

Profile Email  
Reply with quote  
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 12:38 pm 

Kan hjælpe at snu på hodet når du utligner eller lægge det ned mot skulderen, det åbner lidt op for tilgangen til trommehinnen.

Report this post

Profile Email  
Reply with quote  
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 4:46 pm 

Har hatt utrolig mye stress med utligning, de første gangene jeg prøvde i sjøen fikk jeg det ikke til i det hele tatt.
Kan nevne det som har hjulpet meg.

-utligne først i vannflaten så du er i "forkant" utligner for ca hver meter de 10 første meterene, trenger ikke så ofte dypere enn dette.
-Neseskylling (avbildet over) Har gjort dette til en daglig rutine.
-De dagene jeg sliter må jeg gå ned litt på skrå. (beskrevet i ett av svarene over)
-Dykke mye så går det lettere etter hvert
-Ørelys (kjøpes i helsekost) Dere vil ikke tro hvor mye dritt dere har i øra Mr. Green

Har ett par ting under utprøvning også. Det ene er øvelser beskrevet i boken Manual of Freediving, det andre er forsoneterapi som etter rykter skal være effektivt for nettop dette.

Report this post

Profile Email  
Reply with quote  
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 5:23 pm 

Anonymous wrote:
Ett annet tips var også å bruke nesespray eller dråper en halvtime før dykket. Dette skulle senke hevleser i øregang og fjerne slim, slik at utligning ble lettere. (Men, jeg mener og ha lest her på frivannsliv at nesespray ikke er så gunstig å bruke. Husker ikke hvorfor)

Det er jo flere forskjellige typer nesespray, som sikkert virker på forskjellig måte. En type jeg tror er ganske harmløs er nesespray med saltvannsløsning.

Var forøvrig på det lokale apoteket for å kjøpe saltvannsløsning (snufser den bare opp i nesa). Fikk da satt opp følgende prisliste:
1l saltvann 16,-
0.5l saltvann 17,-(!)
ca. 0,05l saltvann i nesespray-flaske 52,-(!!!!)

Det er forøvrig 9mg salt pr. ml vann i denne flasken som er produsert i Halden.

Report this post

Profile Email  
Reply with quote  
PostPosted: Wed May 07, 2008 9:42 pm 
Var til fotsone og akupunktur for utligningsproblemene i går og dykket i dag, det var sinnsykt forbedring, det har aldri gått så lett før.
Håper det vedvarer at det ikke var en kortvarig glede Confused Men har alt bestilt ny time Smile

Report this post

Reply with quote  
PostPosted: Wed May 07, 2008 9:45 pm 

Var meg som skrev den, var visst ikke logget inn.

Report this post

Profile Email  
Reply with quote  
PostPosted: Sun Feb 07, 2010 4:28 pm 

Gammel tråd, men regner med at det alltids er noen som har interesse for temaet.

Har et tips:
http://faculty.washington.edu/ekay/Divers_Ear.avi (Ca 660mb)

Last ned denne filmen (høyreklikk på link og velg lagre lenke som...)
Er en lege (og dykker) som er ekspert på dette med trykkutligning.
Han har et foredrag som forklarer det meste rundt det og går igjennom forskjellige måter å trykkutligne.
Må advare: Han filmer inni ørene til folk og viser trykkutligning på trommehinnen. Dette involverer en del ørevoks!

Virker som en ålreit type som vet hva han driver med. Ikke som min øre/nese/hals lege som kikket meg i øret og sa at løsninga på problemene var å slutte å dykke.

Report this post

Profile Email  
Reply with quote  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC